Det är av yttersta vikt för seriösa företag att ha en genomtänkt och fungerande digital närvaro. Idag är det vanligt med företag som helt och hållet bedriver sin verksam på nätet, men även mer traditionella företag med fysiska lokaler har mycket att vinna på en fungerande webbplats. Det är via den som potentiella kunder hittar information om företaget, och det är även där som det första intrycket av företaget fastslås. För att ha en pålitlig webbplats krävs att allting fungerar smärtfritt bakom kulisserna: det behövs ett bra och pålitligt webbhotell.
Att hitta det bästa webbhotellet är ingen lätt uppgift, då det är en stor marknad både i Sverige och internationellt. Men att lägga ner lite tid på att jämföra webbhotell har sina fördelar, jämfört med att bara välja första bästa. En sådan jämförelse kan med fördel påbörjas på https://hittawebbhotellet.se som listar några riktigt bra och prisvärda webbhotell. Poängen är att det är en väldigt god idé att tänka efter en extra gång och skapa sig en tydlig bild av aktörerna på marknaden när det kommer till att välja webbhotell. Tre anledningar till att det är viktigt med ett bra och pålitligt webbhotell är: laddningshastigheten, upptiden och kundtjänsten.
Laddningshastighet
På ett bra webbhotell laddar din webbplats snabbt och dina besökare behöver inte sitta och titta på en blank skärm i flera sekunder innan det relevanta innehåller dyker upp. Även om serversammansättningen inte är den enda faktorn för en snabbladdad webbplats så är det onekligen en viktig komponent. Snabbt laddande webbplatser har blivit ännu viktigare i och med att många besökare nuförtiden använder mobila enheter, där internetuppkopplingen är begränsad. Men det är inte bara dina besökare som kommer uppskatta att din webbplats laddar snabbt, utan det kommer även sökmotorerna. En sida som laddar snabbt kommer i regel hamna högre upp i sökresultaten jämfört med en sida som laddar långsamt.
Upptid
Det finns ingenting värre för ett företags digitala närvaro än om hela webbplatsen stängs ner. Tyvärr händer det då och då – på vissa webbhotell händer det oftare än på andra. En tillfredställande upptid är därför av yttersta vikt. Detta är speciellt viktigt för e-butiker och andra företag som bedriver hela sin verksamhet online. Under hela tiden som webbplatsen ligger nere kommer företaget inte kunna sälja några varor, och därmed inte tjäna några pengar. Dessutom ger det ett mycket dåligt och oseriöst intryck av verksamheten, vilket kommer fortsätta vara ett problem även när webbplatsen åter är online.
Kundtjänst
Om du bedriver en verksamhet på ett webbhotell så kommer du förr eller senare behöva kontakta kundtjänsten. Då kan det vara bra att känna till att alla webbhotell har olika kundtjänstlösningar, som passar olika kundgrupper. Till exempel är det många aktörer som saknar telefonsupport, medan e-post är en vanligare kanal. En del webbhotell har smidiga chattlösningar, som låter dig ställa kortare frågor snabbt och smidigt. Det gäller dessutom att medarbetarna som jobbar i kundtjänsten är kunniga och kan svara på dina frågor. Ett bra webbhotell ska givetvis även ha en bra kundtjänst.